Thursday, August 16, 2007

V Konkurs Czytania ze Zrozumieniem "Wiem, o czym czytam" to już historia

12 czerwca 2007 roku zakończono V Konkurs Czytania ze Zrozumieniem "Wiem, o czym czytam".
Relację z uroczystego podsumowania konkursu podałoTwoje Radio Lubaczów.

Podsumowanie V Konkursu Czytania ze Zrozumieniem "Wiem, o czym czytam" - część I
część II - Podsumowanie V Konkursu Czytania ze Zrozumieniem Wiem, o czym czytam

* V Konkurs Czytania ze Zrozumieniem „Wiem, o czym czytam”

U podstaw konkursu, którego pierwsza edycja odbyła się w powiecie lubaczowskim w roku szkolnym 2002/2003, legło przekonanie o konieczności rozwijania kompetencji czytania ze zrozumieniem i popularyzowanie ćwiczeń usprawniających tę umiejętność.
Konkurs Czytania ze Zrozumieniem "Wiem, o czym czytam" od obecnego roku szkolnego 2006/2007 składał się z 3 etapów: szkolnego, powiatowego i wojewódzkiego; został wpisany do Kalendarza imprez wojewódzkich prezentowanych na stronach Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Regulamin został rozesłany pocztą elektroniczną do szkół, zgłoszenia przyjmował oddział przemyski Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli.
Testy i klucze odpowiedzi do etapu szkolnego i powiatowego układali nauczyciele pracujący w zespołach metodycznych do spraw konkursu czytania ze zrozumieniem.
Podziękowania dla nauczycieli – opiekunów laureatów i członków zespołu zostały podpisane także przez Macieja Karasińskiego – Podkarpackiego Kuratora Oświaty.

Etap szkolny odbył się 17 stycznia 2007 roku o godzinie 9.00 w 6 zespołach szkół, 20 szkołach podstawowych, 7 gimnazjach powiatu lubaczowskiego, po jednej szkole podstawowej z powiatów kolbuszowskiego, krośnieńskiego, przemyskiego, jarosławskiego, 1 gimnazjum z krośnieńskiego;
- testy i klucze umieszczone zostały na Platformie edukacyjnej Schooland: http://schooland.pl - zgłoszone szkoły pobierały je po zalogowaniu się na platformę,
- testy poprawiali nauczyciele w szkołach zgłoszonych do konkursu,
- protokoły konkursu przesłano do oddziału przemyskiego Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli.
Etap powiatowy odbył się w dniach:
12 kwietnia 2007 roku dla 39 uczniów klas drugich gimnazjów w Szkole Podstawowej nr 1 im. gen Stanisława Dąbka w Lubaczowie, 25 kwietnia roku dla 172 uczniów klas trzecich szkół podstawowych w Publicznym Gimnazjum nr 2 im. Jana III Sobieskiego w Lubaczowie i 66 uczniów klas piątych szkół podstawowych w Publicznym Gimnazjum nr 1 im. Przemysława Inglota w Lubaczowie.
Testy opracowało 25 nauczycieli zespołów, prace poprawiało 27 nauczycieli. Kontakty z zespołem odbywały się także przy użyciu TI.
Etap wojewódzki odbył się 15 maja 2007 r. dla 34 uczniów klas trzecich szkół podstawowych w Szkole Podstawowej nr 1 im. gen Stanisława Dąbka w Lubaczowie, 16 uczniów klas piątych szkół podstawowych, 15 uczniów klas drugich gimnazjów w Szkole Podstawowej nr 2 im. Obrońców Lubaczowa w Lubaczowie. Laureatami zostało 10 uczniów klas trzecich szkół podstawowych, 9 uczniów klas piątych szkół podstawowych i 6 uczniów gimnazjów.
Testy zostały przygotowane przez doradców metodycznych miasta Lubaczów. Uczestników etapu wojewódzkiego przygotowywało 38 nauczycieli, w tym 21 nauczycieli przygotowało laureatów. Prace poprawiało 10 nauczycieli.

Pomocy udzielili(w kolejności alfabetycznej):
Anna Argasińska - Dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 1 im. Przemysława Inglota w Lubaczowie – nieodpłatne udostępnienie i przygotowanie sali do przeprowadzenia etapu konkursu,
Aniela Artymowicz - Kierownik Działu Organizacyjno – Administracyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Lubaczowie wraz z pracownikami urzędu – inicjatorka daru od prywatnych osób, pracowników PUP – ufundowanie nagród książkowych dla finalistów konkursu,
Marian Bobecki - Dyrektor Podkarpackiego Centrum Kultury i Sportu w Lubaczowie- ufundowanie nagród książkowych dla finalistów konkursu, upominków dla laureatów, dyplomów dla laureatów i finalistów konkursu,
Jadwiga Garus - Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. gen. Stanisława Dąbka w Lubaczowie– nieodpłatne udostępnienie i przygotowanie sali do przeprowadzenia etapów konkursu, umożliwienie wydruku testów konkursowych,
Andrzej Gryniewicz - Wicedyrektor Podkarpackiego Centrum Kultury i Sportu w Lubaczowie - ufundowanie nagród książkowych dla finalistów konkursu, upominków dla laureatów, dyplomów dla laureatów i finalistów konkursu,
Filip Fedorów i Jakub Ratajczak – właściciele firmy XPE – nieodpłatne udostępnienie internetowej Platformy Schooland i bezinteresowne udzielanie pomocy szkołom logującym się na platformę podczas etapu szkolnego konkursu,
Bożena Jaracz - Wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. gen. Stanisława Dąbka w Lubaczowie - nieodpłatne udostępnienie i przygotowanie sali do przeprowadzenia etapów konkursu,
Andrzej Kania - Kierownik Referatu Organizacyjnego i Promocji Miasta Lubaczowa – pomoc logistyczna przy nieodpłatnym drukowaniu testów, ufundowaniu poczęstunku dla uczestników uroczystego podsumowania,
Andrzej Kindrat - Dyrektor Miejskiego Domu Kultury im. Aleksandra Sas – Bandrowskiego w Lubaczowie - nieodpłatne udostępnienie i przygotowanie sal, zapewnienie sprzętu nagłaśniającego, oświetlenia i pomocy technicznej pracowników,
Elżbieta Komarnicka – Kierownik PCEN w Rzeszowie, Oddział w Przemyślu wraz z pracownikami – korespondencja listowa i podziękowania dla nauczycieli i sponsorów,
Lucyna Kruk - Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 im. Obrońców Lubaczowa w Lubaczowie - nieodpłatne udostępnienie i przygotowanie sali do przeprowadzenia etapów konkursu,
Maria Magoń - Dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 2 im. Jana III Sobieskiego w Lubaczowie - nieodpłatne udostępnienie i przygotowanie sali do przeprowadzenia etapów konkursu,
Józef Michalik - Starosta Lubaczowski - ufundowanie nagród książkowych dla finalistów konkursu, upominków dla laureatów, dyplomów dla laureatów i finalistów konkursu,
Stefania Sierkowska – Właścicielka firmy Wyrób i Sprzedaż Ciast Cukierniczych – ufundowanie ciast dla uczestników uroczystego podsumowania,
Danuta Skóra - Dyrektor Instytutu Wydawniczego Znak – ufundowanie nagród książkowych dla laureatów konkursu,
Stanisław Woś – Burmistrz Miasta i Gminy Narol - ufundowanie nagród książkowych dla finalistów konkursu,
Zdzisław Zadworny – Burmistrz Miasta i Gminy Cieszanów – ufundowanie nagród książkowych dla finalistów konkursu,
Jerzy Zając - Burmistrz Miasta Lubaczowa – nieodpłatne drukowanie testów, ufundowanie poczęstunku dla uczestników uroczystego podsumowania,
Wiesław Bek – Redaktor naczelny Twojego Radia Lubaczów – informacja o konkursie, jego przebiegu, dokumentacja fonograficzna i fotograficzna.

Podsumowanie konkursu odbyło się 12.06.2007 r. o godz. 12.00 w MDK w Lubaczowie a otworzyła je etiuda „Przebudzenie” Teatru Światła „Magapar”, prowadzonego przez Barbarę Thieme.
Goście uroczystości: Elżbieta Komarnicka – Kierownik PCEN w Rzeszowie, Oddział w Przemyślu, Józef Michalik - Starosta Lubaczowski, Jadwiga Garus - Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. gen. Stanisława Dąbka w Lubaczowie, Bożena Jaracz - Wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 im. gen. Stanisława Dąbka w Lubaczowie, Aniela Artymowicz - Kierownik Działu Organizacyjno – Administracyjnego Powiatowego Urzędu Pracy w Lubaczowie, Stefania Sierkowska – właścicielka firmy Wyrób i Sprzedaż Ciast Cukierniczych, Andrzej Kindrat - Dyrektor Miejskiego Domu Kultury im. Aleksandra Sas – Bandrowskiego w Lubaczowie, Wiesław Bek – Redaktor naczelny Twojego Radia Lubaczów.
Uczestnicy uroczystego podsumowania: laureaci i finaliści etapu wojewódzkiego konkursu, nauczyciele przygotowujący uczniów do ostatniego etapu, poprawiający prace i pracujący w zespołach ds. organizacji konkursu.
Wszyscy uczniowie - uczestnicy etapu wojewódzkiego otrzymali pamiątkowe dyplomy podpisane przez Józefa Michalika - Starostę Lubaczowskiego i nagrody książkowe a laureaci konkursu dodatkowo drobne upominki. Podziękowania dla nauczycieli i sponsorów przygotował przemyski oddział PCEN z podpisem Elżbiety Komarnickiej, kierownik Oddziału.

Prace zespołu metodycznego:
- modyfikacja regulaminu do potrzeb konkursu o zasięgu wojewódzkim,
- opracowanie kartoteki, testów i klucza oceny testów dla uczniów klas piątych szkół podstawowych i drugich gimnazjów do etapu szkolnego i powiatowego,
- pomoc w organizacji konkursu,
- udział i/lub przewodniczenie komisji konkursowej,
- kryterialna ocena prac konkursowych.
Zespół nauczycieli: Elżbieta Chmiel, Jadwiga Chomyszyn, Edyta Jarosławiec, Elżbieta Kania – Sojka, Bożena Kida, Joanna Kopeć, Maria Lisek, Danuta Kowaliszyn, Anna Mendyk, Danuta Mielnik, Elżbieta Oleszycka, Małgorzata Pizło, Renata Sikora, Danuta Skalska, Beata Smyk, Maria Stachów – Mozol, Elżbieta Stelmach, Bogusława Szczybyło, Sylwia Świętojańska, Elżbieta Wajs, Małgorzata Weselak, Barbara Wołoszyn, Alicja Wójciak, Halina Zaniewicz.

Praca doradców:- organizowanie całości prac,
- kontakt ze szkołami poprzez platformę edukacyjną www.schooland.xpe.pl , pocztę elektroniczną, telefony,
- umieszczanie próbnych materiałów na platformie internetowej Schooland, wspieranie logujących się na platformie (prowadzenie, udzielanie wyjaśnień),
- dyżury związane z konkursem,
- kontakt ze szkołami poprzez platformę edukacyjną www.schooland.xpe.pl (logowanie od 07.01.07.),
- praca z zespołami,
- analiza testów i kluczy,
- praca nad testami i kluczami z wykorzystaniem wiki na http://docs.google.com/; udzielanie wyjaśnień i wskazówek związanych z pracą na wiki,
- ostateczna redakcja i wydruk testów,
- opracowanie kartoteki, testów i klucza oceny testów dla uczniów klas trzecich i piątych szkół podstawowych oraz drugich gimnazjów do etapu wojewódzkiego,
- prowadzenie blogu konkursowego http://czytanie.blogspot.com,
- przygotowanie materiałów do kuratorium – starania o wpisanie konkursu na listę imprez wojewódzkich, podpisanie przez kuratora podziękowań dla nauczycieli,
- organizacja wsparcia dla konkursu - starania o: nieodpłatne udostępnianie sal, nieodpłatne drukowanie testów konkursowych, dyplomy dla uczniów, podziękowania dla nauczycieli; sfinansowanie nagród książkowych, upominków dla uczniów i poczęstunku dla uczestników podsumowania (łączna kwota ostatniej pozycji - 2000 zł),
- powiadamianie szkół, przesyłanie protokołów i wyników uczestników poszczególnych etapów konkursu, prowadzenie korespondencji,
- przygotowanie wzorów dyplomów dla uczniów - uczestników etapu wojewódzkiego i zaproszeń,
- organizacja, przygotowanie prezentacji i i prowadzenie podsumowania konkursu.
Organizacja projektu wymagała współpracy wielu ludzi: nauczycieli i ich uczniów, nauczycieli pracujących w zespole i wparcia licznej grupy sponsorów. Aktywność tak wielkiej grupy ludzi świadczy o zrozumieniu dla działań zmierzających do rozwijania jednej z najważniejszych umiejętności– umiejętności czytania ze zrozumieniem.