Monday, October 23, 2006

Konkurs Czytania ze Zrozumieniem "Wiem, o czym czytam"

Konkurs Czytania ze Zrozumieniem "Wiem, o czym czytam", organizowany przez doradców metodycznych i nauczycieli powiatu lubaczowskiego, ma pięcioletnią tradycję.
Współorganizatorem konkursu , w którym biorą udział uczniowie klas trzecich i piątych szkół podstawowych i drugich gimnazjów, jest Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli, Oddział w Przemyślu, patronat objęło Starostwo w Lubaczowie, a patronat medialny Życie Podkarpackie i Twoje Radio Lubaczów.
Konkurs ma licznych, życzliwych zwolenników i ofiarnych sponsorów, a w roku szkolnym 2006/2007 został wpisany do kalendarza imprez wojewódzkich Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Do konkursu czytania ze zrozumieniem mogą w tym roku przystąpić szkoły województwa podkarpackiego.

Sunday, October 01, 2006

Regulamin V Konkursu Czytania ze Zrozumieniem

REGULAMIN
V KONKURSU CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM
„Wiem, o czym czytam”

DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
I GIMNAZJÓW

Lubaczów 2006/2007

Patronat: Starostwo Powiatowe w Lubaczowie oraz Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie Oddział w Przemyślu
Patronat medialny: Życie Podkarpackie i Twoje Radio Lubaczów

SPIS TREŚCI:
I Wstęp
II Ogólne zasady organizacji
III Terminarz konkursu
IV Wzory protokołów
V Zakres merytoryczny konkursu

W sprawach konkursu prosimy o kontakt:
Aleksandra Bek i Małgorzata Rzepa
Szkoła Podstawowa nr 1
ul. M. Konopnickiej 5
37-600 Lubaczów
tel./fax (016) 6329055
e-mail:
A. Bek: albek@go2.pl
M. Rzepa: m_rzepa_@poczta.onet.pl
Blog projektu: http://czytanie.blogspot.com/

I
Szanowni Państwo
Dyrektorzy i Nauczyciele
Szkół Podstawowych i Gimnazjów

Zapraszamy do udziału w Konkursie Czytania ze Zrozumieniem „Wiem, o czym czytam”. Spróbujmy sprawić, by ćwiczenie trudnej sztuki czytania miało charakter sympatycznej zabawy. Proponowana przez nas w ubiegłych latach forma rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem wywołała duże zainteresowanie. Rokrocznie w konkursie bierze udział około 32 szkoły podstawowe oraz 16 gimnazjów powiatu lubaczowskiego.
Jedną z najważniejszych umiejętności dzisiejszego świata pozostaje wciąż umiejętność czytania ze zrozumieniem. Pozwala ona na aktywny udział w życiu społecznym, sprzyja rozwijaniu gustu literackiego, co przyczynia się do wychowania estetycznego uczniów i poszerza ich zainteresowania.
Mamy nadzieję, że V Konkurs Czytania ze Zrozumieniem „Wiem, o czym czytam” spotka się z podobnym zainteresowaniem i życzliwością jak w poprzednich edycjach, a powszechny udział dzieci i młodzieży będzie dla wszystkich źródłem satysfakcji i radości.

Organizatorzy:
doradcy metodyczni: Aleksandra Bek, Małgorzata Rzepa,
nauczyciele:
Edyta Jarosławiec, Barbara Karkut - Szarawa, Alicja Kida, Joanna Kopeć, Danuta Mielnik, Maria Stachów – Mozol, Bogusława Szczybyło, Sylwia Świętojańska, Elżbieta Stelmach, Barbara Urban, Elżbieta Wajs, Barbara Wołoszyn, Maria Zadworna, Halina Zaniewicz.

II
Ogólne zasady organizacji
V Konkursu Czytania ze Zrozumieniem
„Wiem, o czym czytam”

1. Konkurs będzie przebiegał na etapie szkolnym, powiatowym i wojewódzkim; skierowany jest do uczniów klas trzecich i piątych szkół podstawowych oraz drugich gimnazjów.
2. Na poszczególnych etapach obowiązuje test.
3. Na etapie szkolnym test będzie badał dwa poziomy rozumienia tekstu: dosłowny i domyślny; na etapie powiatowym i wojewódzkim zostanie uwzględniony poziom krytyczno - twórczy.
4. Testy na eliminacje szkolne, powiatowe i wojewódzkie przygotowuje Komisja Konkursowa, w skład której wchodzą doradcy metodyczni kształcenia zintegrowanego i języka polskiego oraz nauczyciele powołanych w tym celu zespołów powiatu lubaczowskiego.
5. Dyrektor Szkoły po uzgodnieniu z Nauczycielami zgłasza pisemnie chęć udziału w konkursie do 8 grudnia 2006 roku na adres: Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie, Oddział w Przemyślu, ul. Kraszewskiego 7A, 37-701 Przemyśl. Warunkiem udziału jest zgłoszenie całej klasy. Można zgłosić dowolną liczbę klas. Na zgłoszeniu prosimy o podanie poczty elektronicznej szkoły. (załącznik nr 1)
6. Szkoła zgłaszając chęć uczestnictwa podaje imię i nazwisko, telefon i e-mail nauczyciela, który zostanie członkiem Powiatowej Komisji Konkursowej. Zadaniem komisji będzie przeprowadzenie etapu powiatowego.
7. Komisję etapu wojewódzkiego stanowią przewodniczący komisji powiatowych oraz wskazani przez organizatorów nauczyciele.
8. Aby przeprowadzić konkurs na trzech etapach konieczne jest przystąpienie do niego przynajmniej pięciu szkół w powiecie, spośród których organizatorzy po porozumieniu powołają komisję etapu powiatowego.
9. Jeśli w danym powiecie nie będzie możliwe przeprowadzenie etapu powiatowego, szkoła zostanie dołączona do najbliższego danej szkole powiatu. O tej decyzji szkoła zostanie poinformowana.
10. Dyrektor każdej ze zgłoszonych szkół otrzymuje indywidualny dostęp do platformy internetowej, na której umieszczane będą wszelkie informacje.
11. Eliminacje szkolne prowadzi Szkolna Komisja Konkursowa (składająca się z 2 – 5 osób powołana przez Dyrektora Szkoły.
12. Dyrektor Szkoły na 3 dni przed etapem szkolnym otrzymuje po raz drugi dostęp do platformy internetowej, na której znajdować się będą pliki z testami. Prosi się o powielenie testów dla każdego ucznia biorącego udział w konkursie i przekazanie ich Szkolnej Komisji Konkursowej w dniu konkursu.
13. Szkolna Komisja Konkursowa poprawia prace i przesyła protokół (załącznik nr 2) na adres: Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie, Oddział w Przemyślu, ul. Kraszewskiego 7A, 37-701 Przemyśl do 14 dni po zakończeniu konkursu. Decyzja komisji jest ostateczna.
14. Przewodniczący Powiatowej Komisji Konkursowej otrzymuje testy pocztą elektroniczną i zapewnia wydrukowanie ich w ilości odpowiadającej liczbie uczestników.
15. Powiatowa Komisja Konkursowa organizuje eliminacje, poprawia testy i przesyła protokół (załącznik nr 3) i prace zakwalifikowanych uczniów na adres: Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli w Rzeszowie, Oddział w Przemyślu, ul. Kraszewskiego 7A, 37-701 Przemyśl do 21 dni po zakończeniu konkursu. W przypadku dużej liczby uczestników komisja zapewnia odpowiednią liczbę nauczycieli do poprawy prac.
16. Prace może komisja poprawiać przez parę dni, ale wyłącznie w wyznaczonym przez przewodniczącego miejscu.
17. Do etapu powiatowego i wojewódzkiego zakwalifikowani zostają uczniowie, którzy uzyskali co najmniej 80% możliwych do zdobycia punktów.
18. Laureatami etapu wojewódzkiego zostają uczniowie, którzy otrzymali 80% możliwych do zdobycia punktów.
19. Informacje o wynikach konkursu na etapie powiatowym zostaną przesłane do szkół w terminie do 14 dni.
20. Informacje o wynikach konkursu na etapie wojewódzkim zostaną przesłane do szkół w terminie do 21 dni.
21. Finaliści zostaną zaproszeni na uroczyste rozdanie nagród w terminie podanym w osobnym komunikacie.

III
Przewidywane terminy i miejsca konkursów
(terminy mogą ulec zmianie)

Etap szkolny dla wszystkich zgłoszonych szkół: 17 stycznia 2007 r.
o godzinie 9:00.
Etap powiatowy: 2 marca 2007 roku (piątek), godz. 13:00.
Etap wojewódzki :
• uczniowie kształcenia zintegrowanego – w drugim dniu egzaminu gimnazjalnego 25 kwietnia 2007 roku (środa) o godzinie 13:00,
• uczniowie klas piątych szkół podstawowych – w drugim dniu egzaminu gimnazjalnego 25 kwietnia 2007 roku (środa) o godzinie 13:00,
• uczniowie drugich klas gimnazjum - w dniu sprawdzianu zewnętrznego dla szkół podstawowych 12 kwietnia 2007 r. (czwartek) o godzinie 13:00.

Dokładna informacja o miejscu konkursu zostanie przesłana pocztą elektroniczną w późniejszym terminie.

IV
Załączniki

Załącznik nr 1






KARTA ZGŁOSZENIA UDZIAŁU
W V KONKURSIE CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM
„WIEM, O CZYM CZYTAM”

Klasy:……………………………………………………
( trzecie, piąte szkoły podstawowej; drugie gimnazjum)
Liczba klas:………………………………………….....................
Szkoła (nazwa i dokładny adres):
……………………………………………………………
Adres poczty elektronicznej szkoły:…………
Imię i nazwisko, adres, telefon, e-mail nauczyciela wskazanego do udziału
w pracach Powiatowej Komisji Konkursowej ………
(pieczęć i podpis dyrektora)

Załącznik nr 2


Protokół
z eliminacji szkolnych V Konkursu Czytania ze Zrozumieniem dla uczniów klas....
Do eliminacji (finału) przystąpiło ...................................uczniów.
Do eliminacji powiatowych komisja zakwalifikowała .....uczniów.






Przewodniczący komisji:...
Członkowie:...
(czytelne podpisy)

Załącznik nr 3
Protokół
z eliminacji powiatowych V Konkursu Czytania ze Zrozumieniem dla uczniów klas....
Do eliminacji (finału) przystąpiło ...................................uczniów.
Do etapu wojewódzkiego komisja zakwalifikowała .....uczniów.








Przewodniczący komisji:...
Członkowie:...
(czytelne podpisy)

V
Zakres merytoryczny konkursu

Testy będą zawierały zadania sprawdzające:

na etapie szkolnym:
 rozumienie tekstu literackiego na poziomach dosłownym, domyślnym
u wszystkich uczniów biorących udział,
 rozumienie tekstu użytkowego u wszystkich uczniów biorących udział,
 rozumienie tekstu poprzez:
- umiejętność konstruowania krótkich, spójnych wypowiedzi pisemnych u wszystkich uczniów biorących udział,
- umiejętność konstruowania opowiadania przez uczniów klas piątych szkół podstawowych,
- umiejętność konstruowania opowiadania i charakterystyki przez uczniów klas drugich gimnazjów;
na etapie powiatowym ponadto:
 rozumienie tekstu na poziomie krytyczno-twórczym przez wszystkich uczniów biorących udział,
 wykorzystanie tekstu do stworzenia „własnego myślenia, własnej twórczości
 i działania, powinno dostarczyć bodźców i propozycji do nowego, innego sposobu patrzenia na różne sprawy, bodźców do nowych sposobów i metod działania
 oraz powinno dać czytelnikowi możliwość lepszego niż dotychczas samookreślenia się i wykazania w działaniu” :
- tworzenie prostego tekstu użytkowego u uczniów klas trzecich,
- konstruowania opowiadania u wszystkich uczniów,
na etapie wojewódzkim ponadto:
 wykorzystanie tekstu do tworzenia listu przez wszystkich uczniów biorących udział,
 wykorzystanie tekstu do napisania wywiadu przez uczniów klas piątych,
 parafrazowanie tekstu, tworzenia tekstu argumentacyjnego, wywiadu, krótkiego artykułu gazetowego przez uczniów klas drugich gimnazjów.

POZIOMY ROZUMIENIA TEKSTU
 rozumienie dosłowne
 rozumienie domyślne
 rozumienie krytyczne
 rozumienie twórcze

Rozumienie dosłowne – pozwala na wstępne rozpoznanie treści tekstu; obejmuje dwa typy czynności:
* rozumienie znaczenia wyrazów i zdań,
* poszukiwanie i wyjaśnianie związków rzeczowych i logicznych między wyrazami, zdaniami.
Przykłady ćwiczeń wdrażających do rozumienia dosłownego czytanego tekstu:
• udzielanie przez uczniów odpowiedzi na pytania dotyczące treści,
• układanie przez dzieci pytań do treści tekstu,
• czytanie objaśnień, przypisów,
• odróżnianie faktów od poglądów,
• wyodrębnianie zdarzeń, ustalanie ich kolejności,
• odszukiwanie fragmentów odnoszących się do zdarzeń, lokalizacja informacji,
• ustalanie czasu i miejsca akcji,
• wypowiedzi na temat ilustracji do tekstu,
• wyszukiwanie w tekście urywków związanych z ilustracją (także z obrazem graficznym pojęć).

Rozumienie domyślne – interpretacja i uogólnianie treści tekstu w oparciu o doświadczenia czytelnika; obejmuje dwa typy czynności:
* wnioskowanie,
* uogólnianie.
Przykłady ćwiczeń wdrażających do domyślnego rozumienia czytanego tekstu:
• planowanie czynności,
• grupowanie ważnych danych,
• ustalanie tematu utworu,
• nadawanie tekstowi tytułu, zmiana tytułu,
• szukanie w tekście związków przyczynowo – skutkowych,
• formułowanie idei tekstu, interpretacja treści problemu,
• wiązanie treści lektury z doświadczeniami i przeżyciami dzieci,
• formułowanie wniosków na podstawie tekstu, uzasadnianie ich,
• utrwalanie wiedzy w różnych kontekstach.

Rozumienie krytyczne – obejmuje rozumienie dosłowne oraz interpretację, przewyższającą oba poprzednio omówione poziomy tym, że czytający dokonuje oceny jakości, wartości, wiarygodności tego, co czyta.
Przykłady ćwiczeń wdrażających do rozumienia krytycznego czytanego tekstu:
• wyszukiwanie najciekawszych wydarzeń, selekcja materiału,
• rozwiązywanie problemów według różnych strategii,
• dostrzeganie przez uczniów niedorzeczności w tekście,
• wyrażanie przez dzieci własnego stosunku do przedstawionych w tekście osób, zjawisk, wydarzeń, informacji (wartościowanie i ocenianie),
• próby ustalenia intencji autora,
• odróżnianie fikcji literackiej od rzeczywistości,
• wyrażanie własnego stosunku do tekstu jako całości literackiej.

Rozumienie twórcze – pozwala czytającemu wysnuć z tekstu nowe idee, zaczerpnąć pomysły do nowej działalności, odkryć nowe problemy, myśli i uczucia.
Przykłady ćwiczeń wdrażających do twórczego rozumienia czytanego tekstu:
• komponowanie dalszego ciągu fabuły utworu literackiego,
• projektowanie przebiegu zdarzeń przy zmianie jednego z nich, przy zmianie danych, rozpatrywanie możliwych konsekwencji danych zdarzeń,
• wykorzystanie tekstu lektury jako inspiracji w tworzeniu różnych form wypowiedzi,
• dyskusja o problemach poruszanych w tekście lektury,
• tworzenie nowych teksów, zadań w oparciu o problem,
• poszukiwanie związków pomiędzy tekstami,
• parafrazowanie tekstu.

Pełne rozumienie tekstu, to rozumienie dosłowne i domyślne. Rozumienie krytyczne i twórcze to wyższe struktury umiejętności rozumienia. W pracy nad rozwijaniem umiejętności czytania ze zrozumieniem powinniśmy kształcić wszystkie poziomy tej czynności, rozpoczynając od rozumienia dosłownego.

Test konkursowy - przykład

Test „O niezwykłości rzeczy” pisali uczniowie klas piątych szkół podstawowych podczas etapu powiatowego.

Test „O niezwykłości rzeczy”
Kartoteka oceny rozwiązań zadań testu „ O niezwykłości rzeczy”

(trzeba chwilkę poczekać na otwieranie się plików)

IV Konkurs









„Granice języka są granicami mojego świata”

(wg Ludwiga Wittgensteina)



(zobacz pod fotografią - udostępnione nagranie Iwony Szczybyło, emitowane w Twoim Radio Lubaczów )


IV Powiatowy Konkurs Czytania ze Zrozumieniem

"Wiem, o czym czytam”
rok szkolny 2005/2006

Do etapu szkolnego przystąpili po raz czwarty uczniowie klas trzecich i piatych szkół podstawowych i drugich gimnazjów. Udział w konkursie wzięło 6 zespołów szkół (szkoły podstawowe i gimnazja), 21 szkół podstawowych i 8 gimnazjów.
W finale konkursu czytania ze zrozumieniem reprezentowało szkoły 167 uczniów klas trzecich szkół podstawowych, 81 uczniów klas piątych szkół podstawowych i 51 uczniów klas drugich gimnazjów.
Laureatami zostało 30 uczniów klas trzecich i 19 uczniów klas piątych szkół podstawowych oraz 5 uczniów klas drugich gimnazjów.
W przygotowanie konkursu zaangazowanych było wielu ludzi:
- stronę merytoryczną konkursu opracowywało 28 nauczycieli,
- uczestników przygotowywało 74 nauczycieli, w tym 36 nauczycieli przygotowało laureatów,
- prace poprawiało 26 nauczycieli,
- uczestniczyło w etapie powiatowym 299 uczniów.
- współorganizatorem Konkursu jest Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli, Oddział w Przemyślu,
- patronat objęło Starostwo w Lubaczowie i Powiatowe Centrum Kultury i Sportu w Lubaczowie, a patronat medialny "Życie Podkarpackie”.
Konkurs wspierali (w kolejno:
•Pani Anna Argasińska, Dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 1 w Lubaczowie,
•Pan Marian Bobecki, Dyrektor Powiatowego Centrum Kultury i Sportu w Lubaczowie i Pan Andrzej Gryniewicz wicedyrektor Powiatowego Centrum Kultury i Sportu w Lubaczowie,
•Pani Jadwiga Garus, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 w Lubaczowie,
•Pani Aniela Hulak, Wójt Gminy Stary Dzików,
•Pani Maria Janowska – Placek, Burmistrz Miasta i Gminy Oleszyce,
•Pan Andrzej Kindrat, Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Lubaczowie,
•Pani Czesława Łańska, Kierownik Referatu Organizacyjnego i Oświaty Gminy Lubaczów,
•Pani Maria Magoń, Dyrektor Publicznego Gimnazjum nr 2 w Lubaczowie,
•Pan Józef Michalik, Starosta Lubaczowski
•Pan Stanisław Woś, Burmistrz Miasta i Gminy Narol
•Pan Zdzisław Zadworny, Burmistrz Miasta i Gminy Cieszanów
•Pan Janusz Waldemar Zubrzycki, Burmistrz Miasta Lubaczowa
Fragment „Nie kończącej się historii” M. Ende prezentowali uczniowie klasy VI a SP nr 1
w Lubaczowie przygotowani przez Aleksandrę Bek

Organizatorzy:
doradcy metodyczni - Aleksandra Bek, Małgorzata Rzepa,
nauczyciele: Małgorzata Franus, Maria Jabłońska, Edyta Jarosławiec, Elżbieta Kania – Sojka, Bożena Kida, Marta Kościelecka, Danuta Kuca, Irena Kudyba, Jolanta Lautenszleger, Maria Lisek, Krystyna Mazurek, Anna Mendyk, Iwona Młodowiec, Teresa Nepelska, Stanisława Otulak, Helena Ozimek, Zofia Piwowarczyk, Marta Polak, Renata Sikora, Danuta Skalska, Maria Stachów – Mozol, Bogusława Szczybyło, Marek Szczybyło, Janina Taraban, Barbara Thieme, Jadwiga Wojtyszyn, Barbara Wołoszyn, Alina Wójciak, Magdalena Zadworna.